söndag 15 december 2013

Nio nätter före jul

Som det ser ut nu så ska det bli plusgrader på julafton. Julkänslan bara svämmar över, eller? Inte så jättemycket kanske, inte för min del i alla fall. När jag tänker på julen så känner jag ju mest illamående med tanke på hur förra julen var då man var gravid i tidiga veckor men det går ju över med tiden. Just för tillfället är det fortfarande färskt i minnet även om det var ett år sedan. Ryser av illamåendekänslor när jag tänker på t.ex. skinka och senap. Men en sak som inte är förstört är den där färskosten som vi i min familj alltid har gjort under juletiden. Det är något som jag börjat göra här hemma varje jul. Det är ju trots allt väldigt lätt att göra och det passar mig bra, gott är det också.

Så igår kom den stora kastrullen fram. Det var något som var fastbränt i kastrullen sedan tidigare så jag körde på med svinto för att bli av med det. Diskade ur och hällde i mjölk och grädde för uppkokning. Men så ser jag hur något mörkt flyter och inte för att jag vet vad det var men säkert något från rengöringen. Det var bara till att hälla ut det, åka till affären och köpa nytt, göra om och vips så var vi igång igen!

Koka upp grädde och mjölk, i med filmjölk och ett ägg, röra runt. Trolleri trollera så har vi oss en ost.
Mums!



Igår var en sån där "rolig" städdag också. Idag händer det nog inte mycket på kartan. Dalle är iväg och tränar, sonen sover och jag passar på att dricka lite kaffe här vid datorn.

Kanske ska ta upp julgrejerna idag, pynta med lite kulor och tomtar. Skulle vilja virka något också men jag kommer ju inte på vad... typiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar