torsdag 20 oktober 2011

Bröllopsresan till Zakynthos

Många har frågat om bilder från vår bröllopsresa till Grekland, så jag tänkte jag skulle visa några.
Som om jag vore en femåring så vill jag jättegärna sitta vid fönstret. Dalle är flygrädd och gillar inte höjder så han går gärna med på att inte sitta där. Jag tittar ut mest hela tiden och tycker att det är oerhört vackert.


Här tillbringade vi stor del av den tid på dagen då man inte kunde gå runt på stan utan att känna att kläderna blev blöta av svett. Det fanns en servering där man kunde beställa massa mumsigt. Ovanför hotellets namn kan ni se en uteplats. Där uppe åt man frukost med utsikt över havet. Väldigt rofyllt.


Som sagt, vi åt mycket mumsigt vid poolen. 



Man liksom mest bara läste bok och drack gott.
 

Vi var ute med båt och kikade på havssköldpaddan, vacker miljö och badade. Vi hade bokat den resan via Apollo så det var liksom jag, Dalle och galna turister. Ni vet känslan när klädbutiker har REA och det finns korgar fyllda med jättebilliga kläder, när alla knör och sliter som om det handlade om liv eller död? Lite så kändes det att vara på denna båt. Så fort någon i besättningen ropade att de såg sköldpaddor och var man kunde se dem så blev alla som galna. 80% av passagerarna tar sig till den sidan och hela båten lutar. Ja, det är inte riktigt min grej, så jag stod snällt på en sida och tänkte att jag skulle få se en ändå. Här har vi en.
 





Vi var till en vingård där vi fick smaka på hur mycket vin vi ville, gratis. När jag tänker att man testar vin så häller man upp lite i ett glas och smakar, för att sedan hälla upp lite av något annat. Har hört att man egentligen ska spotta ut det men det kan jag säga att det gjordes det inte. Här ser jag människor hälla upp fulla glas och dricker glatt på. Vi smakade på en del men kände inte att något av vinerna var något särskilt, så vi köpte inget där. Vi åkte även till en höjd där man kunde se ut över öns huvudstad och vi besökte en gammal kyrka. På 50-talet så var det en stor jordbävning som förstörde nästan allt på ön förutom två byggnader och en av dem var denna kyrka.

  




Jag har inte världens bästa kamera så man får nöja sig med vad det blir, särskilt på kvällen. Men det var väldigt mycket finare i verkligheten, bara så ni vet.



Vi badade mycket och eftersom jag är som jag är, så skäms jag inte över att lägga ut denna oerhört fagra bild på mig själv. Jag väljer att inte lägga upp någon sådan bild på Dalle, jag vill inte sova på soffan i natt, skämt å sido.


Vi var vita...


Men blev någorlunda bruna efter en vecka.


När en vecka hade gått kände vi oss färdiga på denna ö. Det kändes inte jobbigt att sätta sig på bussen som skulle ta oss till flygplanet som i sin tur skulle ta oss hem till Sverige. Vi hade en kanonfin vecka och det är en resa som vi aldrig glömmer. Självklart så fick jag sitta på fönsterplatsen även på resan hem.


I slutet av flygfärden hör vi kaptenen be oss att spänna åt säkerhetsbältena lite hårdare innan landning då det regnade och blåste en hel del. Det gjorde ju inte Dalle lugnare. Det gungade en hel del men jag tänkte mig att jag satt på ett tåg. Vi landade säkert och kaptenen fick applåder. Vi hämtade upp vårt bagage och åkte hem, hem till Jönköping.

1 kommentar: