måndag 16 juli 2012

The Finland trip

Förra helgen bar det som sagt av till Finland, närmare bestämt Helsingfors, tillsammans med Josefine och Daniel.

Vi åkte mitt på dagen mot Stockholm med Josefine som chaufför. Snabbt gick det minsann och väl framme så går vi runt och spanar in läget en stund innan vi checkar in. Vi går på båten som ska ta oss till grannlandet och letar upp vår hytt för de två nätter som vi skulle tillbringa där på båten. Hytten låg under bildäck, våning två av elva med en luftkonditionering som inte existerade men vad gör det om hundra år. Man ska ju faktiskt bara sova där. Resten av tiden var vi runt på båten och på kvällarna åt vi av en buffé som hade ett väldigt brett utbud. Vi åt så vi storknade varje kväll och vid frukost så fanns där en lika god buffé för de morgontrötta.

Vi går i land när fartyget lagt till i Helsingfors och staden bjuder på molnigt väder med lite solglimtar och en värme som är behaglig. Tyvärr mådde Dalle inte riktigt bra den dagen men vi strosade runt på stan och kikade i lugn takt. Vi går mot något som kallas Senatstorget, där vi möts av stadens domkyrka som känns importerad från ett annat land. Kändes inte särskilt skandinavisk ut men väldigt fin!

Vi besökte även Tempelplatsens kyrka, en kyrka inschaktad i berget med jättefin akustik.

Något som var lite lusigt var att många av butikerna i staden hade sommarstängt. Man kan ju tycka att de borde ha öppet mitt på sommaren när det även är huvudstaden men icke, icke. Tack och lov så pratar de flesta finländare svenska. Vi kom dock på en teori. Om man lägger till ett i efter de flesta av de svenska orden så borde det bli rätt så likt finska.

Vi strosade runt bland affärerna men hittade inget speciellt. Vid kanalen fanns även en stor marknad fylld med mat och massa annat. Allt från stora pälsar, vinterhandskar till klassiska souvenirer. Kändes som att flera stånd stod uppe vid helt fel tidpunkt på året med sina varma kläder och attiraljer men de hade ju inte funnits där om ingen hade köpt något av det.

När det började närma sig avgång från Helsingfors så tog vi oss mot båten och gick på. Den största delen av tiden tillbringades på båten och jag är tacksam att det var lugnt på havet. Mycket kortspelande blev av och senare på kvällarna tog vi oss mot båtens "Fun Club". En drink och ett husband som spelade låt efter låt. Josefine och Daniel gick upp på dansgolvet medan jag försöker ta fram mina valpögon mot Dalle för att få upp honom på dansgolvet men jag lyckas inte. Att dansa är inte hans grej (för övrigt inte min heller men vill man se en osmidig robot så bjuder jag på det), men en dag ska jag minsann lyckas tänker jag.

Det blir söndag och båten sveper in mot ett disigt Stockholm. Vi kliver så småningom av och tar oss vidare till bilen som ska ta oss hem till Jönköping. På vägen hem öser regnet ner mellan varven och på vissa ställen får vi köra så långsamt som 50 km/h.

Väl hemma i lägenheten så lägger vi oss på soffan och hela kroppen vill bara sova. Somnar ett flertal gånger framför tvn den kvällen och natten som kom sov jag 11 timmar.

Riktigt gött att komma iväg för ett par dagar. Umgås, skratta och bara vara. Det är bra ingredienser för en lyckad kryssning.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar