måndag 10 december 2012

Julklappar och julbak

Här sitter jag med värmande kaffe, pepparkaka, clementin och lussekatt. Det är inte så många minusgrader ute men det känns som att det är kallare, en sådan där genomträngande kyla ni vet? Den har vi minsann känt av idag när vi gått på stan och handlat julklappar. Snart är det minsann färdigfixat. Det är nu jag hade velat vara ledig även i morgon. Förstå vad jag skulle slå in paket och pyssla då. Får se till att pyssla lite ikväll helt enkelt, men först vill jag bli varm i mina små tår och fingrar.

I går var det pepparkaksbak som gällde på kvällen. Fram med formar, plåtar, kavlar och allt annat som behövdes. Men jag måste säga, jobbigare deg får man nog faktiskt leta efter. Köpte färdig deg på Ica Maxi. Extremt hård och sprack mest hela tiden. Tokigare kunde man nog inte bli. Ni kan ju tänka er lilla Louise som stretar och morrar till så fort det spricker. Jag kan ju många gånger vara lite utav en perfektionist. Blir nog till att testa att göra egen deg nästa år. (Det är ju egentligen bara något jag säger, jag skulle bli väldigt förvånad om jag faktiskt gjorde det.) Pepparkakor blev det i alla fall, om än extremt fula. Var ju faktiskt rätt så roande att se hur magiskt fula de flesta blev. De är gjorda med kärlek, allt behöver inte vara så perfekt. Nä, det behöver det faktiskt inte vara. Det kändes skönt att säga.


Dalle var duktig på att äta deg och när vi var färdiga med baket hade jag en man som hade ont i magen. Man kan ju undra varför. Lite varm glögg, pepparkakor och chips på kvällen framför en film var ett bra slut på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar