lördag 1 december 2012

Minnen av första december

Första december är här. Snön ligger på marken och de flesta barn är nog lite extra glada denna morgon. Man får ju öppna första luckan i sin chokladkalender! Bara 23 dagar kvar till julafton.


Ni ska veta att jag minsann tyckte det var lite lyxigt med chokladkalender, man fick ju äta godis varje dag. Varje dag. Kan ni tänka er min lycka? I och för sig inte mycket godis men en chokladbit som start på dagen innan skolan var alltid ett plus i kanten i mitt liv.

Jag brukade alltid göra egna kalendrar med min bästa kompis. Vi målade små bilder på ett papper och klistrade dit ett annat papper över. Målade en bild, skrev nummer och gjorde luckor anpassat efter de små bilderna som fann där under.

Men den bästa kalendern förutom chokladen var när vi gjorde våra egna godiskalendrar. Det var minsann klippa och klistra som gällde. Bygga upp som en riktig chokladkalender men istället fylla den med sitta egna godis. Jag hade några luckor att öppna varje dag som ni kanske förstår.

Nu är man ju inget barn längre men än så länge håller jag kvar vid kalendern. Det gör att jag tänker lite extra på mina barndomsminnen. Jag har bestämt att jag aldrig ska bli så där gammal och tråkig. Jag tänker att jag ska likna min mormor. Hon hade minsann barnasinnet kvar hela sitt liv. Det gör livet lite roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar