torsdag 16 augusti 2012

Du underbara bullar

Det var toklänge sedan jag bakade bullar så jag kände att det var dags att kavla upp ärmarna och trolla fram lite. Mjölken var slut så jag tog cykeln till affären så jag kunde påbörja bakningen och det slank även ner en liten påse med godis. För jag har hört att det blir ännu godare bullar om man har lite gott att äta under tiden. ;)

Många gånger så känner man kanske att man inte orkar baka bullar eller bröd, för det tar ju en sådan låång tid att göra. Men det är ju faktiskt inte särskilt svårt och man hinner göra andra saker under tiden som degen jäser m.m.
 


Så om du skulle känna ett sug att baka bullar när du ser detta så gör det. Har du inget recept på bullar eller inte orkar leta upp ett så har du ett här:

Bullar med vanilj

150 g smör/margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
0,5 tsk salt
~ 13 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör/margarin, rumsvarmt
1 dl socker
2,5 msk vaniljsocker

Pensling och garnering:
1 ägg, lätt uppvispat
Pärlsocker

(Börja med att ta ut smöret till fyllningen så det hinner bli mjukt tills du ska blanda ihop fyllningen lite senare.)

Smält smöret till degen i en kastrull. Häll på mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och lägg i socker. Häll på lite av degvätskan och rör om tills jästen löst upp sig och häll sedan i resten av degvätskan. Tillsätt salt och mjölet lite i taget. Arbeta till en smidig deg. (Degen lossnar från bunken när du rör, men är fortfarande lite kletig.) Jag har ofta mindre mjöl i än vad som står på receptet. Jag lägger bara i tillräckligt med mjöl för att den ska släppa från bunken och fortfarande är kletig. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen medan degen jäser.

Vänd upp degen på ett lätt mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut degen till en rektangel. Bred på fyllningen på halva sidan och vik den sedan på mitten. Kavla till om det behövs. Skär degen i ca: 2 cm breda remsor. Snurra varje remsa och rulla ihop till en kringla.

Låt jäsa under bakduk ytterligare 30 minuter. (På bakplåt med bakplåtspapper om du inte har bullformar.)

Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter tills de fått fin färg.

Sedan är det bara till att njuta av en ljummen och nybakad bulle tillsammans med ett glas kall mjölk.
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar