lördag 17 mars 2012

Att göra något långsamt

Att göra något långsamt är något som jag både är bra och dålig på beroende på situation och aktivitet. Jag är många gånger noggrann och gör saker utförligt, jag tar mig tid och gör det ordentligt. Men det finns många tillfällen då jag helt enkelt gör tvärt om.

På vägen till jobbet igår så gick jag som vanligt längs Vättern. Det är vackert väder och solen skiner. Vågorna ligger stilla och diset svävar över vattnet och fyller den blå himlen. Jag kommer på mig själv att jag går fort, varför gör jag det? Jag har ju inte alls bråttom. Jag saktar ner farten och säger till mig själv gå långsamt. Samtidigt som jag går så tittar jag ut över Vättern och tänker snabbt tanken att det är vackert men reflekterar inte så mycket mer över det. Kort därefter kommer jag på mig själv att jag ökat takten igen. Jag saktar ner och tänker på nytt gå långsamt, du har ju inte bråttom. Åter igen sveper tanken förbi mig, vad vackert det är, stilla och fridfullt. Jag stannar upp och går fram till gräset som möts av stora stenblock som i sin tur möter det kalla vattnet som sköljer över stenarna. För tro mig, det är inte förrän på sensommaren som en vanligt funtad människa tar sig ett dopp i detta vatten. Jag njuter av utsikten en stund, tar ett extra djupt andetag och suger in känslan, det är skönt. Efter en stund vänder jag mig om för att fortsätta gå mot stan och självklart kommer jag på mig själv att jag ännu en gång går fort. Jag känner mig inte jagad av tid men det är så min kropp fungerar, full fart.

Jag tror att många kan känna igen sig. Jag har tidigare fått råd om att göra saker extra långsamt, att ta tid på mig. Tror att det är något som många skulle må bra av. Att t.ex. hoppa av en hållplats tidigare när du åker buss och gå den sista biten, gå gärna sakta. Att göra allt dubbelt så långsamt. Att inte göra flera saker samtidigt. När du borstar tänderna så borstar du tänderna och gör inget annat. Du går inte runt och pillar med annat samtidigt, du ska helt enkelt stå vid handfatet och bara borsta tänderna. Du behöver inte laga mat och diska samtidigt, gör en sak i taget.

När du duschar, känn efter hur det känns när det varma vattnet möter din hy. När du smörjer in din hud efter att ha duschat eller badat, gör det långsamt och känn efter hur det känns. Är det kallt, varmt, mjukt eller är det kanske strävt? Gör det inte bara för att det ska göras, utan ta dig tid och känn efter hur det känns. Tugga maten långsamt och tänk på hur det smakar och hur det känns i munnen, njut av smaken och doften. Njut av din vackra omgivning, uppmärksamma alla färger som finns runt omkring dig. Känn hur vinden omfamnar dig när du är ute, blunda och låt solens strålar värma dig.

Det finns så mycket vi gör efter rutin. Jag tycker det är viktigt med rutiner, men jag tror många skulle må bra av att känna efter mer, självklart även mig medräknad. Att helt enkelt stanna upp och stänga av autopiloten för en liten stund. Så idag har jag tagit en väns råd, att ta tid till mig själv. Att göra allting långsamt och känna efter. Övning ger färdighet har jag hört.





Och eftersom jag tror att det knappt finns någon som är snygg med ansiktsmask så bjussar jag på denna bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar