tisdag 27 mars 2012

Vissa saker förändras aldrig

Våren är ju på ingång som de flesta märkt, men nästa vecka bjuder på sämre väder så det gäller att njuta. Igår tog jag mig ner till mitt favoritställe innan jag började jobbet, kanotklubben. En kaffe i ena handen och god frukt i andra. En liten kille kommer med sin mamma och även han bosätter sig på sanden. Han har istället en spade i ena handen och en hink i andra. Tänk hur länge man kunde sitta med en spade och en hink. Gräva, bygga, riva, gräva, bygga, riva. Det är nog en räddare i nöden för småbarnsföräldrar. Att barn i vissa lägen kan kliva in i sin egna lilla värld och bara leka koncentrerat i en evighet.

Gräver i min väska efter en hårnål att sätta upp luggen med men får nöja mig med en hårsnodd. Jag har hål i fodret på väskan och utanför fodret hittar jag en hård karamell och självklart så äter jag upp den. Jag har ingen aning om hur gammal den är men tänker att sånt inte kan bli alldeles för dåligt.

Ni ska veta när jag var liten, helt hopplös tjej när det gäller godis. Min storasyster var ju en godisätare ut i fingertopparna och eftersom hon inte ville att vår mamma skulle hitta godiset (för ni kan ju gissa i vilken mage det hamnade i då) så gömde hon sina godispåsar i sin garderob. Jag tror i och för sig inte att det undgick vår kära mor att det gömdes godis där, men när min syster städade i garderoben lite då och då så kunde hon ibland hitta någon gammal godispåse. Hon frågade alltid ifall jag ville ha det och tro aldrig att jag tackade nej. Vem brydde sig om det var hårt och segt, det var ju godis! Vissa saker förändras nog aldrig.

Så idag ska jag nog göra samma sak. Ta med mig min tjockpannkaka som lunch, lite kaffe och frukt ner till strandplätten och njuta av det fina vädret innan det blir dax för att sätta sig på cykeln och rulla in till stan.



En av de bästa ting nu när vi har våren och sommaren på intåg är att solen reser sig rakt utanför vårt vardagsrumsfönster. Solens sken letar sig in genom vardagsrummet och vidare till sovrummet och när man ibland vaknar på morgonen så ser man hur sovrummets dörr lyser upp i eldiga färger. Det är fint helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Fyra saker har jag att säga nu:

    1. Jag har nog alltid varit lite som du vad gäller godis. Det var liksom det bästa jag visste som liten. Jag drömde om att ha ett valv som Joakim von Anka, fast med godis istället för pengar. ;)

    2. Det ser fullkomligt ljuvligt ut att sitta på stranden med kaffe och nåt ätbart!

    3. Det finns inget härligare än när solen lyser in i hemmet på morgonen. Och solupp- o solnedgångar är typ det vackraste som finns!

    4. Förlåt att jag är sämst på att kommentera din blogg. Jag är inne här titt som tätt, men du vet hur det är. Det blir liksom inte av att kommentera. Men nu kanske jag gottgjort det lite.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du är ju för söt. :)
      Ingenting jag reflekterar över så du kan känna dig lugn. ;) Ser i statistiken ibland att jag har en Örebroare som tittar in. :)
      Ja, ett valv som Joakim med godis i hade ju inte varit helt fel om man säger så! Vi kan ha det som mål här i livet? ;)

      Radera