måndag 5 mars 2012

Sockersuget

Det kryper i kroppen på mig. Jag är rastlös, trött och godissugen på en och samma gång. Kan inte sitta still och bestämmer mig för att ta mig ut en sväng och jogga. Dalle har ont i ryggen så han stannar hemma. Det är kring nollan ute idag och solen skiner. Pylsar på mig kläder så jag varken ska bli för kall eller för varm. Jag pluggar in hörlurarna i telefonen, sätter in dem i öronen och drar på musik. Sätter på appen RunKeeper och börjar jogga. RunKeeper är en app man kan ladda ner på telefonen som bl.a. mäter hur långt man springer, hur snabbt man springer per km och en hel del annat. När man sprungit klart kan man spara sitt resultat och när jag flåsande kommer hem och jämför med en tidigare runda så ser jag att jag springer lite snabbare. D.v.s. min träning på Friskis & Svettis har nog gjort nytta. Finfint! Synd att ni inte ser på kortet hur röd jag egentligen var efter joggingrundan. När jag tränat kan man lätt missta mig för att vara en clown. Röd i hela ansiktet förutom runt munnen och ögonen, oerhört vackert. Rätt komiskt men så har det alltid varit.


Efter duschen så känner man sig duktig och fräsch och efter en stund kommer det där sockersuget krypande igen. Det är väl härligt med sockersug? Helt underbart, vem älskar inte det? Dalle är lika sockersugen han, så vi bestämmer oss för att göra en chokladkaka.

Så just nu sitter vi och väntar på att den där kakan ska bli klar i ugnen. Dalle fick väl hjärtat i halsgropen när han läste att den skulle stå i ugnen i ca 1 timma, för hur ska man kunna vänta så länge? Det luktar i alla fall väldigt gott i lägenheten och det är ju ett bra tecken tänker jag. Vi tog receptet från boken "Sju sorters kakor". Fick den av en kompis när jag fyllde 10 år. Kanske något udda present att ge en tioåring men jag har ändå fått användning av den så den har ju kommit till nytta.

Jag vet en gång att jag och min kompis bakade en kaka hemma hos henne, helt på måfå. Säg vad vi inte hade i den där kakan. Vi hade det mesta och det var väl kanske inte riktigt de vanligaste ingredienserna. Jag kan lova er att den smakade helt fantastiskt äckligt. Kommer ihåg att hennes mamma inte blev jättelycklig när hon kom hem från jobbet och smakade på den där kakan. Hon sa att vi fick dela på den, jag skulle ta med mig halva hem och hon skulle ha kvar halva och vi skulle minsann äta upp den eftersom vi gjort den. Vi tog med oss halva kakan hem till mig och min mamma som älskar allt som innehåller socker tyckte det skulle bli jättegott med fika. Vi tackade nej till att smaka och min mamma tyckte det var lite konstigt men så fort hon hade tagit sig en tugga så spottade hon ut den lika fort och sa att den där kunde man ju inte äta. Snäll som min mamma var så fick jag slänga min del av kakan. Kan ju hända att min kompis mamma tyckte att vi skulle lära oss att läsa från recept.


Chokladkakan är i alla fall uttagen från ugnen nu och vi väntar ivrigt på att få smaka på den, vi är precis som två 5-åringar som väntar på att få sitt lördagsgodis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar