onsdag 7 mars 2012

"Det är okej att känna"

Jag följer en blogg, vimmelmamman, en kvinna som delar med sig av sitt liv och sina tankar. Hon fick diagnosen tjocktarmscancer år 2008 men är idag cancerfri. Något som jag reagerar över är de kommentarer som ibland skrivs efter ett inlägg då hon berättat något om sin cancer. Allt från sin rädsla att nästa röntgenbesked ska betyda hennes värsta mardröm eller "bara" de vanliga cancertankarna en dag kan innebära. Jag kan bli arg på de som skriver att de tycker hon ältar, att hon ska se till det positiva att hon är cancerfri, att hon inte ska tänka så mycket på det. Alla har vi våra sätt att ta oss igenom svårigheter vad det än kan handla om och det måste man respektera, samtidigt så har alla en rättighet att tycka. Lägger man upp sina känslor för allmänheten så får man räkna med att människor yttrar sig med sina tankar. Men jag kan ändå inte låta bli att bli irriterad, det handlar om respekt. Kanske är man cancerfri, kanske är man friskförklarad. Ärren på kroppen är en daglig påminnelse om vad man gått igenom och jag tror att man på något sätt alltid bär med sig ett osynligt ärr inom sig. Det är säkert olika för alla och alla hanterar det på olika sätt. Jag kan bara säga vad jag tror eftersom jag själv inte haft cancer och jag hoppas innerligt på att jag inte ska behöva uppleva det heller.

Jag vill bara att människor ska visa respekt, vi är alla människor med känslor och inga robotar. Man måste kunna få visa vad man känner, att bara få vara utan krav.

Klickar mig in på Youtube och kikar på detta klipp. Så ärligt, hjärtskärande, avskalat och framför allt, så viktigt!
Det är okej att känna

Jag går även in på www.givehope.se och ser att det samlats in 3 042 062:- till Barncancerfonden och man kan ju inte bli annat än lycklig i hjärtat av det.

Så om du vet någon som snart fyller år, eller om du bara vill visa din uppskattning till någon annan så vill jag tipsa dig om att gå in på Give Hopes sida och kika på vad de har i sin webshop. Hittar du inget där så kan du klicka dig vidare till "Om Give Hope" där du hittar olika företag som säljer Give Hopemärkta varor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar