fredag 5 oktober 2012

Envisna åsnelouise

Det är tisdag och min kära mor ringer. Eftersom jag inte kunde ta det just då så ringde jag upp strax därefter. De ska komma på besök i slutet av oktober men så hör jag hur min mamma säger "duuu, jag och pappa tänkte ta en endagstripp till Jönköping i morgon...... om det går bra?" Jag blir förvånad men glad och säger att jag är ledig och klockan 09:30 ringer de på dörrklockan morgondagen där på. Får en orkidé och en stor kram från båda två. Dalle jobbar men så är det ibland.

Mamma som själv stickar en hel del har tagit med sig lite handarbete och är väldigt nyfiken på vad jag pysslat ihop här hemma. Vi åker till en garnaffär här i Jönköping och min mammas ögon blev stora som badbollar och glittrade som de största diamanterna. Hon blir precis som ett barn på julafton och det slutar med att hon åker därifrån med 13 nystan medan jag åker hem med tre.

Otroligt mysigt att få umgås med dem en dag. Senare på kvällen äter vi middag när Dalle kommer hem från jobbet och vi gör en äppelpaj av äpplen från mammas och pappas trädgård som de tagit med till oss. När dagen lider mot kväll så säger vi hej då till mina föräldrar och de åker hem. Så nu dröjer det inte allt för länge innan de kommer tillbaka på besök.


I garnaffären köpte jag som sagt garn och även ett mönster till en mössa. Redan samma dag virkar jag färdigt den men inser att den är för stor. Repar upp hela mössan för att virka om med färre maskökningar för att sedan inse att jag egentligen bara behövt repa upp halva mössan. Men jag har bestämt mig för att den inte bara ska bli färdig, det ska bli en bra storlek på den så jag kan använda den. Virkar färdigt mössan under gårdagen och nu på morgonen inser jag att den fortfarande är för stor. Repar upp halva mössan för att ytterligare en gång trixa till med färre maskökningar så den blir mindre. Envis som en åsna är precis vad jag är, för det mesta. Och nu är den äntligen i en bra storlek. YES!

2 kommentarer:

  1. Åh åh åh! Gillar mössan!!! Är det svårt att göra om man aldrig hållt i ett par stickor förut? Eller kan man beställa kanske? Du kanske ska starta eget? Kom igen, jag vill också ha en sån mössa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Virka är mycket lättare än att sticka! Jag säger, våga testa! Köp en virknål och leta upp mönster å köp garn. Finns bra videor på nätet som visar hur man virkar olika maskor. :)

      Radera