måndag 26 december 2011

Dagarna efter...

Slutar jobbet klockan 19:00 dagen innan julafton. Tar mig hem och packar det sista innan det är dags att hämta Dalle när han slutar kl. 21:00 och sedan bär det av till Göteborg.

Regnet öste ner och de spelade jullåtar på radion, 6.5 grader varmt och man kände väl inte direkt att julen var nära. Kom hem till föräldrarna och syster som också var där. Tjötade en stund för att sedan lägga sig och sova. Ännu en natt med spänd nacke, sova utan kudde, vakna och känna sig lite mörbultad. Tar mig en dusch och vaknade tillslut till. Pappa står och lagar julgröt och det luktar riktigt gott när man kliver upp på andra våningen i huset. Granen är tänd och det är så där lugnt och tyst innan alla vaknat till liv.


Marina, Mattias och lilla Alicia var ju självklart vakna sedan tidig morgon och de kom till oss på Fjällbruden tidig morgon, för oss. :) Alicia kommer igång rätt snabbt och allt handlar om dockorna, dockorna och åter igen dockorna. Hon är blyg och både mammig och pappig men när det släppt så stormar hon runt som en virvelvind, precis så som det ska vara. Hon har en vilja av stål och världens snyggaste tyck-synd-om-mig-min. Hon säger "tomten kommer snart" men när kvällen kommer och det börjar mörkna och någon nämner tomten, så blir hon orolig och ledsen och säger "nej, inte tomten!" Med andra ord, sötaste brorsdotten på denna jord.

Vi umgås, retas och skrattar. Mamma har öroninflammation, pappa är skrovlig, Mattias hostar som en tok och kraxar som en kråka och till kvällen har han inte mycket till röst kvar. Vi hoppas på att vi får hålla oss friska. Dalle och jag tittar på Kalle Ankas jul, ingen annan i huset var särskilt intresserade. Äter mat och när det börjar mörkna sätter vi oss i sofforna och sjunger en sång, läser julevangeliet och ber en bön. Alicia är tyst och tittar på allt som händer men precis som alla barn, kläcker ur sig sköna kommentarer vid olika tillfällen vilket slutar i att alla skrattar, tårarna rinner och alla försöker hålla sig medan pappa fortsätter läsa evangeliet. Mamma och Alicia delade ut julklapparna och Dalle fick hjälpa till i slutet. Vi öppnar paketen och det är papper överallt.

Dalle får titta på Karl-Bertil Jonssons julafton som är tradition för honom. Vi går ner till de andra som sitter i soffan i vardagsrummet när programmet tagit slut. Godiset går åt som smör och när kvällen blir senare börjar det spåra ut. Vi kastar godis på varandra, vi startar vattenkrig. Mamma springer runt med ett glas vatten och jagar mig medan jag låser in mig på toaletten tills jag inser att jag kan köra full fräs på vattenkranen och skvätta om hon får för sig att attackera och tillslut sluter vi fred. Vi börjar ta kort och jag spårar ut (som vanligt). Korten blir oerhört graciösa och vi skrattar, skrattar och skrattar. Tillslut kände man att det ändå var dags att sova. Det blev ingen sen julafton men en bra sådan.

Vi somnar och vaknar upp, äter frukost med alla som var med från gårdagen, de har också sovit över. Vi börjar packa och det är dags att åka hem. Det är ibland jobbigt att åka hem, men mitt hem är i Jönköping, det är där jag har mitt.

Vi lämnar av alla presenter vi fått, hämtar upp julklapparna som är till familjen Svensson och åker till Bankeryd. Vi får mat serverad när vi kommer och vi slutar i soffan där Filip spelar Batman och resten av familjen tittar på. Jag blundar om vartannat och Katarina somnar. Vi äter godis, dricker kaffe och öppnar julklappar. Umgås och åker sedan hem. Mitt huvud värker och jag bosätter mig i badkaret och tar mig en tablett. Värken förvinner och vi tittar på film.

För er som orkat läsa hela inlägget, jag har haft en bra jul. Även fast det kanske inte riktigt känts som jul så har den ju faktiskt varit.

Idag kommer man tillbaka till verkligen. Ska snart åka till jobbet och jag kan tänka mig att butiken kommer vara fylld av människor som vill korta, byta m.m.

Ikväll blir det till att åka till Bottnaryd, återträff för de som hängt med varandra i Bankeryd när de var små. Jag och Dalle har alltid varit i Göteborg när återträffarna varit så detta blir första gången. Känner mig inte alls skyldig. Haha. Men ska bli kul!

Ja, det var det. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar