torsdag 8 december 2011

Tavelupphängning

Idag har det bl.a. hängts upp tavlor i hallen, bilder som är tagna av Dalle.
Jag är sämst när det gäller tavelupphängning. Jag har inget tålamod över huvudtaget. Det ska mätas, mätas och åter mätas och jag tycker mest att det bara tar lång tid. Jag tänker "men spela roll, ta hammaren och sätt i en spik, det blir säkert bra det med". Men grejen är att det aldrig blir riktigt bra om man inte mäter och tar lite tid på sig. Men just då så tänker min hjärna motsatsen till vad som är vettigt.

Exempel på min otålighet vid tavelupphängning:

1. Vi hade för ett väldigt bra tag sedan köpt frigolit som vi skar ut i större kvadrater. Hade köpt tyg som vi klippte ut, strök och klädde frigoliten med för att sedan hänga upp detta på väggen. Färgerna på tyget passade inte jättebra att ha i vardagsrummet men bara för att vi nu gått och köpt tyg den dagen så skulle det upp just denna dag och inte kunde jag vänta några dagar för att köpa in annat tyg. Strök bl.a. vitt tyg och blev ledsen när jag såg att det vita tyget hade missfärgats av en röd fläck som fanns på strykbrädan. Det största problemet var att det är betongvägg och vi behövde trycka fast frigoliten på en spik. Spik + betong = dålig kombination. Att borra och plugga kändes för ambitiöst och därför så försökte vi spika, allt för att jag, enveten som en åsna, ville få upp dessa kvadrater, för det var ju så det var planerat. Därutav små hål efter alla misslyckanden att få i spikar men tillslut lyckades vi, men egentligen trivdes vi ju inte med att ha dem där och efter ett tag tog vi bort dem. Det som är skönt är att hålen knappt syns. Och förresten, mäta, vem behöver mäta? Spika på, det är ju bara att trycka fast frigoliten på spiken så det passar i slutändan. Eller? ;)

2. När jag bodde i Huskvarna och skulle hänga upp tavlor så hade jag bara skruv. Så jag försökte skruva in i väggen och när det inte gick att skruva mer så tog jag till hammaren och bankade tills skruven gick in mer, eller blev helt sned. (Jag orkade ju inte vänta någon dag extra för att köpa spik, det ska ju ske på en gång när inspirationen och motivationen väl finns där).

Men idag gick det bra. Jag sa t.o.m. efteråt till Dalle "jag blev inte ens irriterad" med ett efterföljande skratt. Blev lite frustrerad en gång, men bara en gång. Haha.

Det går inte att få några bra bilder när man försöker ta kort på resultatet.
Är ni sugna på att se vad motiven är så kan ni gå in på Dalles blogg där han främst lägger upp sådant han fotograferat men även lite andra saker. Bild 3 och 4 är uppsatta, bild 2 ska sättas upp.
danielhellstrom.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar