onsdag 22 februari 2012

Fettisdag och längtan

Fettisdagen var igår för den som missat detta, men det undgick nog ingen. Egentligen en konstig dag om du frågar mig. Människorna omkring blir som tokiga och ska helt plötsligt frossa i dessa bakelser. Jag har alltid undrat varför man inte äter dessa semlor året runt om de är så uppskattade? Men fettisdagen har ju sin historia också.

Jönköpings-Posten besöker ex antal konditorier inför denna dag och smakar på deras semlor för att i slutändan utnämna den bästa semlan. Wallentins konditori vann detta år och det ligger några kvarter från vårt hem. När jag gick förbi igår på väg till jobbet ser jag ett tiotal personer stå utanför det lilla konditoriet, de står i kö för att få köpa och smaka på denna semla. Såg rätt roligt ut om du frågar mig. Även på vägen hem står där ännu fler i kö utanför konditoriet. När de stängde för dagen hade de sålt 1800 stycken semlor. Helt sinnessjukt många.

Själv åt jag två stycken igår, bara till att knö ner det. Haha. Jag tycker många gånger att det är för mycket mandelmassa men det är ju bara till att ta ut lite och sedan njuta av det bästa, grädden! Gissa vem som jämt slickade visparna till elvispen när hon var liten? Ja, det var minsann lilla jag. Allt från sockerkakssmet till grädde mumsades glatt upp av mig. Nu är det Dalle som tar sig an den uppgiften.

Dagarna går, plusgraderna kommer och går men igår när jag gick till jobbet fick jag ta av både vantar och halsduk då det blev så varmt. På vägen hem från jobbet igår då klockan var halv fem så var det fortfarande ljust ute, behöver jag säga att jag gillar det?

Två lediga dagar har jag framför mig. Ikväll blir det till att umgås med Viktor och Carolin, i morgon ska jag återigen spinna. Inom mig har jag min lilla hejarklack som tjoar med sina pompoms och hejar på mig. På fredag är det jobb och efter det ska vi ta oss till Göteborg. Träffa min familj och jag ska få träffa mina efterlängtade brorsbarn, de små fina änglarna här på jorden, mina små älsklingar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar